Fingolimod in the treatment algorithm of relapsing remitting multiple sclerosis: a statement of the Central and East European (CEE) MS Expert Group

Wien Med Wochenschr. 2012 Aug;162(15-16):354-66. doi: 10.1007/s10354-012-0123-y. Epub 2012 Aug 16.

Abstract

Fingolimod is the first oral treatment of multiple sclerosis. It is the first-in-class sphingosine 1-phosphate receptor modulator that binds to sphingosine 1-phophate receptors on lymphocytes and via downregulation of the receptor prevents lymphocyte egress from lymphoid tissues into the circulation. This mechanism reduces the infiltration of potentially auto-aggressive lymphocytes into the central nervous system. Two large phase III studies with fingolimod have shown superior efficacy of the drug in two dosages compared to placebo and to weekly intramuscular injections of Interferon beta-1a. Among possible side effects of the drug is a transient bradycardia after the first dose of fingolimod including possible AV blockade and therefore monitoring of pulse rate and blood pressure for 6 h following the first application is needed. During treatment, attention has to be given to specific infections, elevated liver enzymes, and ophthalmologic changes. Recommendations on the use of fingolimod including safety aspects are given in this article.

Fingolimod ist das erste oral verabreichbare Medikament zur Behandlung der Multiplen Sklerose. Es ist der erste Sphingosin 1-phosphat Rezeptor Modulator seiner Klasse, der sich an Sphingosin 1-phosphat Rezeptoren auf Lymphozyten bindet und über Abregulation den Austritt von Lymphozyten aus dem lymphatischen Gewebe in die Blutbahn verhindert. Dieser Mechanismus reduziert das Einwandern potentiell autoagressiver Lymphozyten in das Zentralnervensystem. Zwei große Phase-III-Studien mit Fingolimod haben überlegene Wirksamkeit dieser Substanz in zwei Dosierungen gegenüber Plazebo sowie wöchentlicher intramuskulärer Injektion von Interferon beta-1a gezeigt. Zu den möglichen Nebenwirkungen des Medikamentes gehört eine transiente Bradykardie nach der ersten Dosis Fingolimod einschließlich möglicher AV-Blockierung, weshalb über einen Zeitraum von 6 Stunden nach der ersten Verabreichung Pulsrate und Blutdruck monitiert werden sollen. Während der Behandlung müssen spezifische Infektionen, erhöhte Leberenzyme und ophthalmologische Veränderungen Beachtung finden. Dieser Artikel gibt Empfehlungen zum Einsatz von Fingolimod einschließlich der notwendigen Sicherheitsaspekte während der Behandlung mit diesem Medikament.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't
  • Review

MeSH terms

  • Administration, Oral
  • Algorithms*
  • Clinical Trials as Topic
  • Dose-Response Relationship, Drug
  • Drug Therapy, Combination
  • Fingolimod Hydrochloride
  • Humans
  • Immunologic Factors / adverse effects
  • Immunologic Factors / therapeutic use
  • Immunologic Memory / drug effects
  • Immunosuppressive Agents / adverse effects
  • Immunosuppressive Agents / therapeutic use*
  • Interferon beta-1a
  • Interferon-beta / adverse effects
  • Interferon-beta / therapeutic use
  • Lymphocyte Count
  • Multiple Sclerosis, Relapsing-Remitting / drug therapy*
  • Multiple Sclerosis, Relapsing-Remitting / immunology
  • Propylene Glycols / adverse effects
  • Propylene Glycols / therapeutic use*
  • Sphingosine / adverse effects
  • Sphingosine / analogs & derivatives*
  • Sphingosine / therapeutic use
  • T-Lymphocytes / drug effects
  • Treatment Outcome

Substances

  • Immunologic Factors
  • Immunosuppressive Agents
  • Propylene Glycols
  • Interferon-beta
  • Fingolimod Hydrochloride
  • Sphingosine
  • Interferon beta-1a